utorok 2. apríla 2013

Typické prejavy v správaní u osôb s Aspergerovým syndrómom


Hneď v úvode chcem poukázať na to, že som laik, nie som ani špeciálny pedagóg ani psychológ a teda tento blog nemá v žiadnom prípade slúžiť na "online diagnostiku". Na základe osobných skúseností však viem, že na Slovensku je ešte stále len málo ľudí, ktorí o Aspergerovom syndróme (ďalej len AS) niečo vedia. Vo väčšine malých miest ani psychológovia nevedia dieťa (prípadne dospelého) s AS diagnostikovať. Ich záver je často taký, že dieťaťu nič nie je, prípadne stanovia diagnózu nesprávne (napr. ako ADHD alebo dokonca ako schizofréniu). Keďže sami odborníci majú s odhalením AS problém, ešte náročnejšie je to pre bežných učiteľov a rodičov, ktorí učia alebo vychovávajú dieťa, ktoré je trochu "iné" a na ktoré nie vždy platia tradičné výchovné metódy. A práve pre nich môžu byť články ako tento veľmi užitočné, pretože ich môžu nasmerovať k odborníkom, ktorí im poradia, ako s týmito mimoriadnymi deťmi s obrovským potenciálom pracovať.
Podklady pre tento blog som čerpala z kníh:
Hilde de Clerq - Mami, je to člověk, nebo zvíře?
Tony Attwood - Aspergerův syndrom
Ioan James - Aspergerův syndrom, mimořádní lidé - mimořádné výkony
Wendy Lawson - Život za sklem
Okrem toho vychádzam z informácií, ktoré odzneli na konferencii Nahliadnite do sveta autizmu a ktoré som si prečítala na viacerých slovenských a zahraničných stránkach venovaných AS.
AS je oveľa viac rozšírený ako klasický autizmus a aj keď je považovaný za najmiernejšiu formu autizmu, jeho dopad na život človeka až taký mierny nie je, zasahuje každú jeho oblasť. Práve preto je dôležité vedieť ho rozoznať a následne ľuďom s AS pomôcť najmä v rozvoji sociálnych zručností. Mnohí ľudia s AS hovoria, že diagnostika im veľmi pomohla v pochopení sveta a aj seba samého a že sa im uľavilo, keď zistili, prečo sú "iní".
Nie u každého človeka s AS musia byť viditeľné všetky symptómy, ktoré tu uvediem a u jednotlivých osôb sa môžu vyskytovať v rôznej intenzite. Pre väčšinu osôb s AS ale platí, že:
  • Je to človek priemerne alebo až nadpriemerne inteligentný, má výbornú pamäť a často i logiku. Mnohé deti s AS vedeli už pred nástupom do školy čítať, písať a počítať, alebo mali rozsiahle vedomosti z nejakej oblasti a pôsobili ako malí "profesori" s puntičkárskym a presným vyjadrovaním.
  • Má špecifický záujem (napr. dinosaury, vláčiky, obľúbený športovec alebo tím, TV seriál), ktorému dokáže venovať veľa času a veľa o ňom rozprávať.Tieto záujmy môžu byť aj krátkodobé, podstatné je, že im človek s AS v danom období venuje veľké množstvo času a snaží sa o "svojej téme" dozvedieť čo najviac.
  • Pri komunikácii s inými ľuďmi nemá záujem len tak si "pokecať", rád hovorí o faktoch, ktorým rozumie, vedie dlhé monológy (o svojich témach alebo o sebe, čo môže pôsobiť sebecky) a neuvedomuje si, že pri rozhovore je potrebné aj počúvať druhých.
  • Nedokáže zovšeobecňovať, nerozumie metaforám a vtipom. Mnohé veci chápe doslovne (preto sa deti s AS v škole stávajú vhodnou obeťou žartov). Alebo naopak považuje za smiešne veci, ktoré pre iných smiešne nie sú. Nemá rád nepresné formulácie ako napr. "o chvíľu". To čo iní ľudia chápu intuitívne, musí on pochopiť "vedecky" - na základe faktov a vytvorených algoritmov.
  • Má problém začleniť sa do rovesníckeho kolektívu (preto sa buď izoluje od ostatných, alebo sa snaží zapadnúť nevhodným spôsobom, napr. šaškovaním), rozumie si lepšie so staršími alebo mladšími ľuďmi.
  • Má problém s nadväzovaním očného kontaktu. Nikdy ich k očnému kontaktu netreba nútiť, oni vnímajú, len sa sústredia na svoje myšlienky a na to, čo hovoria, alebo počujú.
  • Pôsobí nevychovane, nie vždy vie, kedy má pozdraviť, poďakovať apod. Tu chcem zdôrazniť, že na vine nie je nevhodná výchova, ale myslenie v detailoch, o ktorom som písala minule. Rodičia ho totiž napr. naučia poďakovať za konkrétnu vec a dieťa s AS si nevie samo odvodiť ostatné situácie, v ktorých je vhodné ďakovať, ale sa ich musí naučiť.
  • Je taký úprimný, že to môže byť zraňujúce a považované za nezdvorilé (napr. rôzne poznámky týkajúce sa výzoru a nedostatkov iných).
  • Má rád svoj systém a stereotyp, napr. veci zoradené istým spôsobom, vždy tá istá cesta do školy apod. a hnevá ho, ak mu jeho "systém" niečo naruší. Môžu sa objavovať aj stereotypné pohyby (hojdanie, točenie, tlieskanie, mávanie rukami).
  • Je vyberavý v jedle, sú veci (alebo kombinácie jedál), ktoré v jedálnom lístku úplne odmieta a nerád skúša nové jedlá.
  • Často dokáže vonkajší svet úplne "vypnúť" a ocitnúť sa vo svojom vlastnom svete. Vtedy si rozpráva sám pre seba, spieva si, je zahĺbený do seba a môže sa stať, že napr. v škole pri písomke odovzdá prázdny papier, lebo zabudol, že sa píše písomka.
  • Je precitlivelý na niektoré zvuky (napr. hlasná hudba), svetlo, pachy a materiály (neznesie niektoré oblečenie).
  • Má problémy s jemnou motorikou (škaredo píše), je neobratný, má strnulé držanie tela, nie je dobrý v loptových a iných kolektívnych hrách. Takéto problémy sa objavujú asi u 50% osôb s AS.
  • Má nevýraznú mimiku, alebo je naopak jeho mimika nadmerná (každopádne ale neprimeraná situácii a zvláštne pôsobiaca).
  • Nemá rád fyzický kontakt s cudzími ľuďmi, alebo ho naopak využíva neprimerane často a v nevhodných situáciách.
  • Nedokáže si uvedomiť nebezpečenstvo (napr. na ceste alebo pri lezení do výšky).
  • Je perfekcionista, je na seba prísny a náročný, všetko chce urobiť, čo najlepšie.
  • Máva výbuchy hnevu (ak ho niečo rozruší, v novej situácii apod.), môže sa vyskytovať búchanie si hlavy o stenu (pri neúspechu) a agresia voči iným alebo depresívne nálady.
  • Môže mať problémy so spánkom. 
  • Je veľmi trpezlivý, lojálny, citlivý a ochotný pomôcť.
  • V dospelosti môže mať problém vytvoriť a udržať si funkčný vzťah (kvôli neschopnosti prejavovať city) a uprednostniť potreby svojich detí pred  svojimi vlastnými (niektorí ľudia s AS ani nemajú záujem o manželstvo a nechcú mať deti).
  • Dospelí ľudia s AS často pôsobia chaoticky, majú problém s plnením pracovných úloh (najmä s časovým rozvrhom) a s financiami, ale sú aj takí, ktorí sú naopak veľmi puntičkárski a systematickí.
  • Mnohí ľudia s AS sú úspešnými vedcami, programátormi, lekármi, právnikmi, učiteľmi alebo nájdu uplatnenie v pomáhajúcich profesiách.
V prípade záujmu si môžete pozrieť videá a informačné obrázky o AS tu a články ženy s AS o jej pocitoch a vnímaní sveta tu.
Odbornú pomoc a diagnostiku AS a iných porúch autistického spektra poskytuje napr. Andreas.
Osobne chcem poďakovať PaedDr. Renáte Póčovej a PhDr. Martine Grošaftovej zo Súkromnej spojenej školy v Nových Zámkoch, ktoré sú nielen výborné diagnostičky, ale najmä majú skutočný záujem pomáhať deťom s autizmom a ich rodičom.

2 komentáre:

  1. Moc hezky sepsané. Mám 14 letou dceru s AS a s očním kontaktem, výbuchy vzteku a sociálními situacemi má odjakživa problém. Nemá kamarády, je úzkostná, má spoustu rituálů, odmítá doteky, špatně drží tužku, nechápe ironii, dvojsmysly, je potřeba ji motivovat k práci, moc si nerozumí se sestrou, má své zájmy, ale jinak je to nadprůměrně inteligentní dívka.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Máte moc krásný blog, líbí se mi. Já mám sestru s AS a často mě otravuje, nebo tak, ale Já vím, že za to nemůže. I když někdy jí okřiknu a ona mi vynadá a urazí se. Mamka tu o ní psala, tady nade mnou :) Jinak moc hezky tu o poruše AS nebo coto píšete :))

    OdpovedaťOdstrániť